Niepubliczny Żłobek PUCHATEK funkcjonuje od 01.09.2012r.
SALE– posiada dwie przestronne sale, do każdej z nich przypisane są sanitariaty oraz pomieszczenia, gdzie przechowywane są osobiste rzeczy dzieci.
PLAC ZABAW– przestronny, w pełni ogrodzony plac zabaw daje możliwości do codziennej zabawy na świeżym powietrzu, w przyjemnym i bezpiecznym otoczeniu.
KUCHNIA- wyśmienita, smaczna kuchnia, gdzie posiłki przygotowywane są na bieżąco według potrzeb dzieci gwarantuje odpowiedni dobór produktów, właściwą wartość energetyczną i odżywczą oraz sprzyja wyrabianiu dobrych nawyków żywieniowych. Organizacja posiłków zabezpiecza równomierną podaż energii w ciagu dnia i odpowiada na potrzeby dziecka. Dzieciom podawane jest I i II śniadanie, obiad dwudaniowy, podwieczorek.
KADRA– nasza kadra to wykwalifikowane osoby, które z pasją i zaangażowaniem pracują z dziećmi. Wspierają ich rozwój motoryczny, inetelektualny oraz społeczno-emocjonalny. Zatrudnione opiekunki posiadają wykształcenie wyższe pedagogiczne. Stale podnoszą własne kwalifikacje poprzez uczestnictwo w szkoleniach z zakresu pedagogiki zbawy, emocji, rozwoju dziecka.
CELE WYCHOWAWCZO- OPIEKUŃCZO- DYDAKTYCZNE – podstawą pedagogiki naszego żłobka jest koncepcja indywidualnego, naturalnego rozwoju.
Cel ten jest realizowany poprzez podejmowane działania pedagogiczne, w których dziecko może rozwijać się według własnego rytmu w atmosferze życzliwości, wyrozumiałości i cierpliwości . Zwracamy także szczególną uwagę na wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci, poprzez zapewnienie optymalnego klimatu wychowawczego ułatwiającego budowanie pozytywnego obrazu samego siebie oraz zdobywanie umiejętności empatycznych i społecznych.
Grupa żłobkowa w ciągu dnia dzieli się ze względu na wiek, tak by dzieci zbliżone wiekowo mogły harmonijnie się rozwijać zgodnie z potencjałem i indywidualnymi predyspozycjami.
Program zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest strategią wielokierunkowej stymulacji aktywności dzieci. Skupia się on na silnej i trwałej potrzebie, jaką jest ruch i zabawa. Niezbędna dla małego dziecka zabawa uaktywnia jego zmysły i staje się jednocześnie źródłem wiedzy.
ZADANIA
ŚRODKI REALIZACJI
1.ZADANIA OGÓLNO-WYCHOWAWCZE
1. Stałe czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci,
2. Zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych,
3. Organizacja zabaw
4. Nauka jak można się bawić np.„w dom”, w „sklep”,„ w zwierzęta”, „w rodzinę”…
5.Pomoc w pokonywaniu własnych ograniczeń rozwojowych poprzez ukierunkowanie i usprawnienie,
6. Prowadzenie poradnictwa dla rodziców w kwestii opieki i wychowania dziecka do lat 3- metody, techniki, sprawdzone sposoby pracy z dzieckiem. Pomoc i współpraca z rodzicami.
7. Poznawanie świata wszystkimi zmysłami (zajęcia i zabawy stymulujące wszystkie zmysły dziecka)
2. PROFILAKTYKA WYCHOWAWCZA
1. Kształtowanie u dziecka pozytywnych postaw społecznych
2. Poznanie i wykorzystywanie zwrotów grzecznościowych w codziennych relacjach z dziećmi (proszę, dziękuję, przepraszam, itp. )
3. Kształtowanie umiejętności życia w grupie rówieśniczej (dzielenia się, wzmacnianie empatii i wzajemnego szacunku u dzieci itp.)
4. Zajęcia kompensacyjne- oswajanie z muzyką (od klasycznej po współczesną)- usprawnienie ruchowe (zabawy ruchowe)-zabawy w grupie,”
5. Usprawnienie w kwestii samoobsługi dziecka (korzystanie z toalety, mycie się , samodzielne ubieranie się, samodzielne spożywanie posiłków…)
6. Uczenie zdrowych nawyków higienicznych,
3.PRZYKŁADOWE FORMY AKTYWNOŚCI DZIECKA I SRODKI ICH REALIZACJI
- Duże klocki do zabaw ruchowych
- Chusta animacyjna
- Zabawy szarfami
- Woreczki
- Zajęcia przy wykorzystaniu Hula – hop
- Prace plastyczne (rysowanie kolorowanie, malowanie farbami
- Piłki
- Zabawy w masie solnej
- Malowanie farbami na dużym formacie
- Przedstawienia pacynkami (mały teatrzyk)
- Zabawy naśladowcze (historyjki ruchowe)
- Wierszyki
- Piosenki
- Zajęcia muzyczne z instrumentami muzycznymi
- Taniec dowolny
- Zabawa kolorowymi papierami
- Wyklejanki
- Zabawy manualne – nawlekanie makarony, kartki na nitkę
- Gniecenie gazet
- Zajęcia okolicznościowe (bombki na choinkę z kartoników po jogurtach)
- Zajęcia zabawowe z Programu
- Zajęcia usprawniania aparatu artykulacyjnego mowy poprzez naśladownictwo
- Zabawa liśćmi
- Zabawy klockami
- Zajęcia ze smakami jemy owoc, warzywa kolorujemy, wyklejamy
- Rozpoznawanie stron (prawa – lewa)
- Woreczki do zajęć korekcyjnych
- Zabawa makaronem, kaszą
- Gra w kręgle
- Puzzle duże i małe
- Malowanie w kaszy
- Przebieranki
- Zabawy materiałami codziennego użytku, jedzeniem
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej
- Bałwanek wyklejany z gazy
- Zabawa grochem (usprawnienie małej motoryki dłoni)
- Zabawy oddechowe
- Gry balonami
- Ćwiczenia równowagi
- Przeciąganie liny
- Gimnastyka
- …….wiele innych w zależności od pracy grupy i pomysłów nauczycieli
Do podstawowych zadań Żłobka należy:
1. Zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych zgodnie z jego potrzebami.
2. Zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego- ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.
3. Prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka w oparciu o roczny plan pracy.
4. Pomoc uczącym się i pracującym rodzicom/opiekunom prawnym poprzez zapewnianie ich dzieciom opieki, wychowania, bezpieczeństwa, dobrego samopoczucia, ciepłej i serdecznej atmosfery oraz kierowanie wszechstronnym rozwojem dziecka.
5. Wyuczenie nawyków sanitarno – higienicznych i samoobsługi.
6. Promocja zdrowotna.
7. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej i właściwych zachowań społecznych.
8. Zapewnienie dziecku racjonalnego wyżywienia zawierającego niezbędne składniki pokarmowe zgodnie z normami fizjologicznymi.